8 milyonu aşkın aracını gaz pedalı
ve fren şikayetleri yüzünden onarım için servise çağıran Japon otomotiv
şirketi Toyota, şimdi de direksiyon hatası yüzünden dünyanın en çok
satan otomobili olan Corolla'yı geri çekmeyi düşünüyor. Dünyanın en büyük otomotiv şirketi olan Toyota, şikayetleri değerlendirdiğini ama henüz kesin bir karar vermediğini açıkladı.
Toyota tarafından yapılan açıklamada, ayrıca hatalı modellerini geri çekmekte gecikildiği iddiaları reddedildii.
ABD'nde otomotiv sektöründe güvenliği denetleyen kurum, Toyota hakkında
bu konuda bir inceleme başlattı. Toyota bu konuda Amerikalı
yetkililerle işbirliği yaparak gereken bütün bilgi ve belgeleri temin
edeceklerini bildirdi. Şirket, Amerika Birleşik Devletlerinde Corolla
ile ilgili potansiyel şikayetlerin sayısının yüzü aşmayacağını tahmin
ediyor.
Toyota önce gaz pedallarındaki sorun nedeniyle dünya çapında 8 milyon
aracı servislere geri çağırmış, daha sonra da son hybrid aracı Prius'un
da frenlerinde sorun olduğunu açıklamıştı. Ancak şirket, aracın fren
sistemini yeniden
tasarladıklarını ve şu ana dek satılmış olan otomobillerdeki sorunu
gidermek için yakında çeşitli önlemler açıklayacaklarını bildirmişti.
Amerika Birleşik Devletleri Ulaştırma Bakanlığı da, 2010 model Toyota
Prius otomobillerindeki fren sorununu incelemeye alacaklarını duyurdu.
Toyota, frenlerdeki sorunun sürüş güvenliği açısından bir sıkıntıya yol
açmayacağını ve arızanın kolayca giderilebileceğini belirtiyordu.
Şirket, daha önce gaz pedallarındaki sorun nedeniyle iki milyar dolar
kayba uğradığını açıklamıştı. Fren sorunlarından önce, Toyota'nın yedi
modelinde, gaz pedallarının sıkışma tehlikesi gösterdiği açıklanmıştı.
Uzmanlar bu sorunun satışlara etkisi ve bakım masrafları nedeniyle
Toyota'ya iki milyar dolara mal olabileceğine inanıyor. Sorundan
etkilenen modeller IQ, Aygo, Yaris, Auris, Corolla, Avensis ve Verso.
Toyota yetkilileri, pedaldaki sorunun giderilmesinin yarım saatlik bir
işlemden ibaret olduğunu söylüyor.
Toyota hisseleri 21 Ocak'ta ABD'de iki milyonu aşkın aracın servise
çağırılmasından sonra yüzde yirmiyi aşkın değer yitirdi. Şirketin,
2009'un son çeyreği için açıkladığı mali rakamlar ise 153 milyar yen
(1,68 milyar dolar) kar ettiğini gösteriyor. Şirket bir önceki yılın
aynı döneminde ise 164 milyar yen zarardaydı.
Gaz pedalı, fren ve son olarak direksiyon sorunlarının şirkete
getirdiği mali yük bu tabloyu kısmen gölgeliyor, ancak şirket hala
satışlardaki artışın sürmesini bekliyor.